Katsaus nuoren naisen muotoilemaan maailmaan.


Portfolio

Lamppu Lamppu Lamppu Lamppu


keskiviikko 1. toukokuuta 2013

Projekti: Kottikärry

Aloitimme Tuotesuunnittelun perusteiden tunnilla suunnittelemaan kottikärryjä. Oma luonnokseni oli aluksi lähes rekimäinen, kunnes sain inspiraatiota penny-farthing-tyyppisistä 1860-luvun polkupyöristä. Alla muutamia luonnoksia, oikeanpuolimmaiset ovat lopullisimmat.


Kun luonnokset olivat hyvällä mallilla, oli aika luoda prototyyppi. Valmistin sen kapalinea ja pikaliimaa käyttämällä, akseleina toimivat metalliset tikut. Protosta puuttuu lokasuoja. Kuitenkin siitä saa hyvin osviittaa siitä, miltä kottikärryni tulee näyttämään.


Materiaaleinamme toimivat puu ja muovi, sankaosat tulevat puusta ja loppu muovista. Tilaamme renkaat mittatilaustyönä Lahden Muotoiluinstituutista.

Prototyypin ja luonnosten pohjalta loin Solidworks-mallinnoksen kottikärrystä. Mallinnosta tehdessäni opin monia uusia tapoja työskennellä Solidworksin parissa, eksyin hetkeksi jopa 3D-sketchien maailmaan. Muutaman päivän työskentelyn tuloksena syntyi ensimmäinen kunnollinen kuva kottikärrystäni muidenkin ihailtavaksi.


Tähän olen hyvin tyytyväinen, tulos vastaa mielikuvaani täydellisesti. Myös Solidworksin kanssa työskentely alkaa tuntua luontevammalta, monet toiminnot ovat tulleet tutuiksi.

Kun saimme lopultakin renkaat tilattua ja ne toimitettiin, oli omieni kanssa käynyt pienoinen virhe mittasuhteiden kanssa. Muiden luokkalaisten renkaiden keskimääräinen halkaisija oli n. 50mm, omieni oli.. no, sen näkee kuvastakin.


Jouduin siis valmistamaan renkaat omin käsin, materiaalina vaneri. Pääsin kuitenkin aloittamaan kottikärryni koriosuuden valmistamisen.

Tulostin Solidworks Drawing 1:1 piirrokset A3-paperille, ja liimasin piirrokset Sikablock-palaan kiinni. Kyseisen palasen kanssa matka jatkui kohti vannesahaa, ja karkeasti muotoiltu koriosa oli käsissäni.
Leveänauhahiomakoneen kautta pääsin palaamaan luokkaan jatkamaan hiomista käsin sekä hiomapaperin että viilojen avulla. Pyöreän loven jalkaosien väliin sain hiottua leveänauhahiomakoneessa kiinni olevalla lieriönmallisella hiomaosalla.


Kottikärryni sangat valmistin balsapuusta pienellä sahalla, joka on luokassamme. Sahassa on kiinni lehtisahan terä, muuten se vastaa tekniikaltaan ja työskentelytavoiltaan vannesahaa. Toinen sangoista katkesi kahdesti, johtuen materiaalista, mutta liimasin sen kasaan pikaliimalla.



Lopulta pääsin työskentelemään muovikoneella. Opettajan ollessa epäluuloinen kottiosani muotin toiminnan suhteen muovikoneessa, tartuin härkää sarvista
ja vedin koevedoksen. Käytin 1mm mustaa akryylimuovia, sillä ohuemmalla muovilla onnistuvat vaikeammat muodot paremmin.
Kotti onnistui lähes täydellisesti heti ensiyrittämällä, mutta vedin silti toisen vedoksen käyttäen apuna pientä tikkua muovikoneen imuvaiheessa, sillä eturenkaalle suunnitelemani lovi ei tullut täydellisesti. Ei se onnistunut tikunkaan kanssa, joten päädyin siihen, että en tarvitse sitä lovea prototyypissäni täydellisenä.

Muovikone luokassamme

Kotti osineen, iso balsanpala vain tukena

Seuraava työskentelyvaiheeni olikin kokoaminen, ensiaskeleena kottikärryn akselinpidikkeiden valmistaminen ja kiinnitys. Valmistin pidikkeet samasta 1mm muovista, josta kottinikin
vedettiin. Leikkasin tulosteistani irti akselien paikkojen sivuprofiilin, ja leikkasin palat irti muovista. Kiinnitys kottiin tapahtui kuumaliimalla.

Tämä työ jäi lopulta kesken, sillä oli aika lähteä työssäoppimaan. Renkaita ei koskaan saatu valmistettua, mutta työ katsottiin valmiiksi, sillä virhe renkaissa ei ollut minun vikani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti